Nieuws

Druk in de Klas door NJI als effectief beoordeeld!

Heb je het al gehoord? Het Nederlands Jeugdinstituut heeft Druk in de Klas als effectief beoordeeld volgens eerste aanwijzingen! Druk in de Klasstaat nu dus opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies, zodat nog meer leerkrachten en scholen in Nederland de methode weten te vinden. Meer lezen? Klik dan hier

Workshop Functionele Gedragsanalyse op 7 februari 2018 in Amsterdam!

Behoefte om je leerling en diens gedrag beter te begrijpen? Schrijf je dan nu in voor de Workshop Functionele Gedragsanalyse op woensdagmiddag 7 februari a.s. (van 14.00-17.00 uur). In deze workshop leert u aan de hand van enkele casussen hoe een functionele gedragsanalyse werkt en hoe u deze kunt maken. Zo leert u het gedrag van uw leerlingen beter begrijpen. Factoren die gedrag veroorzaken, in stand houden en versterken zullen aan bod komen, en u wordt op weg geholpen met het opstellen van een individueel behandelplan.

Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven voor de workshop!

Rust en regelmaat ipv Ritalin       Omgaan met Druk en Ongeconcentreerd Gedrag in de Klas.Wat werkt?

               

Wetenschappelijke artikel over de effectiviteit van Druk in de Klas

A Randomized Effectiveness Trial of a Behavioral Teacher Program Targeting ADHD Symptoms 

Introductie. Dit Engelstalige artikel schrijft over de effectiviteit van Druk in de Klas (in het Engels: Positivity & Rules Program, afgekort PR program), een laagdrempelig gedragstherapeutische leerkrachtprogramma voor de aanpak van druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas.  Methode. Aan deze gerandomiseerd gecontroleerde trial deden 114 drukke en ongeconcentreerde basisschoolkinderen mee die door middel van loting werden toebedeeld aan de 'Druk in de Klas'-trainingsgroep (n = 58) of aan de controle groep (n = 56). Leerkracht- en oudervragenlijsten werden gebruikt om het gedrag, sociaal en emotioneel functioneren van de kinderen te meten voor, tijdens en na het gebruik van Druk in de Klas. Multilevel analyses werden gebruikt om de interventie-effecten te analyseren. Resultaten. Leerkrachten die Druk in de Klas hadden gebruikt rapporteerden een afname van ADHD symptomen en toename van sociaal functioneren ten opzichte van leerkrachten in de controle groep. De effecten generalizeerden niet naar de thuissituatie. Discussie. De huidige resultaten laten zien dat laagdrempelige leerkrachtprogramma's zoals Druk in de Klas gebruikt kunnen worden om leerkrachten te ondersteunen bij de aanpak van druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas. Lees verder...

Nog veel te winnen met Gedragstherapeutische interventies

 

Juf Noor en Sjors in het nieuws

            

Sterke groei pilgebruik bij ADHD

 

Met leerkrachtmethode 'Druk in de Klas' meer rust en structuur in de Klas?